Ondernemers en Armoedebestrijding

Ondernemers en Armoedebestrijding

 

Progressieve ondernemers weten dat zich engageren rond armoedebestrijding niet alleen het juiste is om doen maar ook dat het een slimme zet is, daarenboven is middellange lange termijn denken hun niet vreemd. Daarom zetten verschillende leiders van bedrijven, overheidsinstellingen, universiteiten – die “outside the box” denken – zich hiervoor al in binnen hun werkgebieden. Maar armoedebestrijding is niet eenvoudig. Gelukkig is er de laatste jaren meer aandacht voor generatiearmoede en dat is maar goed ook. Het is niet alleen rechtvaardig maar het is ook economisch interessant.[1]

 

Waarom is armoedebestrijding moeilijk ?

Als je jezelf spiegelt aan de ander, heb je de indruk deel uit te maken van een maatschappij. Maar als je één-dimentionaal wegkijkt van de armen in onze maatschappij dan zeg je zonder het te beseffen dat deze mensen niet belangrijk zijn. Dat ze er gewoon niet zijn. Er wordt in de media ook weinig aandacht aan hen besteed. We zijn min of meer geconditioneerd om er niet naar te kijken of om erover te kijken. Het is een onbewust vooroordeel. Bovendien zijn we  niet eens geïnteresseerd in de capaciteiten van het individu. Wij gaan ervan uit dat deze mensen in die situatie beland zijn omdat ze niets kunnen.

 

Bedrijfsleiders en CEO’s

We moeten ons dus richten tot een gedragsverandering. En daarbij kunnen wij CEO’s een belangrijke rol spelen. Wij werken voortdurend aan transformaties binnen een breed aantal factoren. Daarom zouden wij in het gegeven van armoedebestrijding ook een belangrijke rol kunnen spelen. CEO’s zijn bijzonder goed in talent in mensen ontdekken. Het is dus voor ons een interessante uitdaging om dit te kunnen toepassen in armoedebestrijding en op die manier aan een mentaliteitsverandering mee te werken met de lange termijnvisie om het probleem van extreme armoede de wereld uit te helpen.

 

We have a dream

Wie geloofde toen mijn vader geboren werd dat vrouwen ooit stemrecht zouden krijgen[2], dat een Obama[3] zou kunnen zeggen “Yes we can” en dat slavernij[4] over de hele wereld afgeschaft zou worden?

 

Why now?

Nooit in de geschiedenis kwamen alle maatschappelijke element zo mooi samen in het zenit. Het economische groeimodel valt stil en dit schept een kantelmoment voor organisaties die vlot met verandering omkunnen. De kans van de crisis zien we terug in het geopolitieke gebeuren en virale media bieden disruptieve communicatiemogelijkheden.

Een groot engagement vanuit de zakenwereld en een bereidheid om mee te werken aan transformatie projecten op maatschappelijk brengt vandaag al verbetering en verrijking Daar plukken we uiteindelijk allemaal de vruchten van.[5]

Extreme armoede afschaffen  in onze generatie kunnen we samen, ongetwijfeld.[6]

 

Olivia en Theo http://www.ArmenTeKort.be

 

 

[1] http://www.ted.com/talks/nick_hanauer_beware_fellow_plutocrats_the_pitchforks_are_coming/transcript?language=en

[2] Belgische vrouwen kregen pas in 1948 volledig stemrecht.

[3] In 1965, President Johnson ondertekent de Voting Rights Act .

[4] Mauritanië schaft als laatste land in de wereld slavernij af in 1981

[5] http://www.ted.com/talks/richard_wilkinson/transcript?language=en#t-93419

[6] Hans Rosling https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PVjZjPbHrFE

 

Om weer helder te kunnen zien, hoef je vaak alleen van perspectief te veranderen.

Antoine de Saint-Exupéry

Advertenties
Ondernemers en Armoedebestrijding

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s